Díszvendég 2025 - HUNGEXPO

Díszvendég 2025

A motorcsónaksport soha nem tartozott Magyarországon a nagy sportágak közé. Viszont mindig eredményesebb volt, mint azt feltételezték róla. Szinte minden év meghozta a maga Európa-, és/vagy Világbajnokságát, de legalábbis nemzetközi elismerését, s ezáltal a motorcsónaksport is elfoglalhatta helyét az ország sikersportágai között, s tartja ezt ma is.

A Magyar Motorcsónak Szövetség (MMSZ) elődje 1930-ban alakult. 1931-ben már Magyarországon is rendeztek versenyt, mintegy 11 géposztályban. A rohamos fejlődés 1957-ben kezdődött, amikor a motorcsónak szakosztályok összegfogását már a Magyar Motorcsónak Szövetség (MMSZ) végezte. Az MMSZ hatásköre kiterjed a sportág egész területére – kezdeményező, szervező és végrehajtó feladatokat lát el, a hatáskörébe utalt kérdésekben dönt, valamint bizottságokat működtet, kialakítja a bajnoki rendszert, versenyszabályokat alkot, elkészíti a hazai és nemzetközi versenynaptárt, irányítja a válogatott keretet és gondoskodik az utánpótlás neveléséről is.

2022-ben a Magyar Motorcsónak Szövetség beolvadt a Magyar Motoros Vízisport Szövetségbe. A Magyar Motoros Vízisport Szövetség jelenlegi elnöke több, mint 35 éve végzi szövetségi feladatait. Munkássága alatt a dunaújvárosi motorcsónak versenyek száma meghaladta az 50-et, továbbá számos nemzetközi futamot hozott Bajára, Szegedre, Ercsibe és a Fővárosba, öregbítve ezzel Hazánk hírnevét. 2017-ben Magyarországra hozta a Formula Future Ifjúsági Európa és Világbajnokságot, fellendítve ezzel a hazai utánpótlás-nevelést a sportágban.

2022-es Európa bajnoksági versenyről készült összefoglaló videós anyag

Formula Future Szakág

A gyerekek először elsajátíthatják a motorcsónakozás alapjait. A sport szeretete mellett fontos megemlíteni, hogy a gyerekek fegyelmet tanulnak és a feladatok teljesítése gyakorlást és bátorságot igényel. Az előírásoknak (szabálykönyv alapján) megfelelően felállított pálya lehetőséget ad, hogy különböző gyakorlatokkal ismerkedjenek meg. A fiatalabb gyerekek biztonságos gumicsónakokban, 10 lóerős motorokkal felszerelve, a hajóban felnőttel együtt kísérelik meg teljesíteni a pályát. A gyerekeken mentőmellény és bukósisak van. Az “idősebb” korosztály már felügyelő nélkül, egyedül ülnek a 15 lóerős motorral hajtott gumicsónakban. Ezen hajók méretei: 3 méter hosszúak és 1,7 méter szélesek, valamint kézi irányításúak. A feladat, bóják közötti szlalomozás, tolatás, kikötés, manőverezés. Fontos, hogy a pályán mindig csak egy hajó tartózkodhat, mentőhajó felügyelete mellett. A vizes próba mellett a szárazföldön különféle kötélcsomózási technikákat, 5 féle alap tengerészeti csomózást sajátítanak el a növendékek. A hivatalos versenyszabályzat/versenykiírás, illetve a szükséges dokumentumok, képek megtalálhatóak a Szövetség honlapján. Röviden a verseny lényege, hogy a pályát a versenyző minél rövidebb idő alatt tudja teljesíteni a szabályzatban előírt módon.

Például, ha a bójákból felállított kaput érinti időbeni büntetés jár. A Magyar Motoros Vízisport Szövetség az utánpótlás korú (6-18 év) versenyzők eredményes szerepléséhez biztosítja a pályák gyakorlását. Minden évben edzőtábort is szervez, mely alapos felkészülést ad a nemzetközi szinten való versenyzéshez.

2023 Formula Future edzőtábor

Mihaldinecz Márkó 2023. Világbajnoki 3. helyezés Formula Future Class 3 kategóriában